18:30: Och här är Ginos uttalande angående utlämningsbeslutet – och hela förtrycket mot den antifascistiska rörelsen: ”Hej allihopa, kamrater, jag hälsar er alla som är här idag och som har stått mig nära under denna tid, alla er som har kämpat för mig och fortsätter att kämpa för mig. Utan er ovärderliga hjälp hade jag inte kunnat uthärda alla dessa prövningar. Jag har aldrig känt mig ensam, och det är den största gåvan ni har gett mig.
Jag vill be om ursäkt för att jag inte kan vara med er idag. Jag sitter för närvarande i ett krismöte med mina advokater för att förbereda nästa steg efter kassationsdomstolens beslut. Som ni vet godkände domstolen min utlämning till Tyskland idag. Jag förväntade mig det, vi förväntade oss det, vi blev inte förvånade. Denna utlämning är ett politiskt beslut, liksom alla rättsliga beslut relaterade till Budapestfallet.
Förföljelsen är uppenbar, eftersom den bygger på den absurda teorin om kriminell organisation.” Detta är ytterligare ett exempel på kriminaliseringen av den antifascistiska kampen, som sprider sig från Amerika till Europa. Domarna mot Maja och Gabriele i Budapest idag, liksom situationen för de andra kamraterna som gripits och åtalats i detta fall, är kopplade till det rådande klimatet av förföljelse mot antifascister. Terrorrättegångarna mot antifascister som gripits i Prairieland i USA, införandet av kollektivet Autistici/Inventati på listan över terroristorganisationer och frysningen av dess konton, liksom Rote Hilfes i Tyskland – allt detta visar tydligt det rådande klimatet. I Frankrike sitter tolv antifascister fortfarande häktade i samband med Lyon-fallet, efter att en nynazistisk aktivist dog i februari förra året.
Att vara antifascist och motsätta sig den riktning vårt samhälle tar kan inte längre begränsas till ord. Snarare innebär det att ta ansvar, vilket kan få allvarliga konsekvenser. Vi måste förbereda oss på detta. Jag är albansk medborgare, men jag växte upp i Italien, där jag har bott sedan jag var tre år gammal.
Min familj är albansk, men de är också italienska. Jag själv är det inte. Zaids familj är också tysk, men han själv är det inte. Detta privilegium gavs inte till oss. Vi ser oss inte som offer, men vi är medvetna om att livet för migranter som väljer att strida präglas av sådana utpressningsförsök. Vi kunde ha blivit europeiska medborgare om vi hade förblivit tysta. Men det var inte det beslut vi fattade.
Kriminaliseringen av antifascism är oupplösligt kopplad till kriminaliseringen av migranter. Vi ser detta både i Europa och i Amerika, där ICE-brunskjortorna härjar. Allt verkar utvecklas i fel riktning, och ändå: Och ändå har vi bevittnat hur människor från hela Europa och bortom har mobiliserat sig, hur de har stått vid vår sida och kämpat för oss och andra. Och ändå har vi upplevt en solidaritet som inte bara var en fasad, utan som verkligen levdes. Vi är inte ensamma, och det har vi aldrig varit. Och ändå, inför situationer som verkade hopplösa från början, har vi bevittnat enormt mod. Och framför allt har vi upplevt det kollektiva ansvaret från alla dem som var där varje gång det behövdes.
Om jag måste ställas inför fängelse i Tyskland, kommer jag att göra det med övertygelsen att vi kommer att fortsätta göra motstånd tillsammans, precis som vi aldrig har gett upp tidigare. Vårt kollektiva ansvar idag, här, ligger i att veta att ingenting är över, att antifascismen inte är besegrad, utan förblir en pågående kamp.
Idag, här, förnyar vi – jag och ni, alla vi – vårt löfte att finnas där för alla dem som kämpar och kommer att kämpa i framtiden. Vi finns och kommer att finnas där för Zaid. Vi lovar varandra att ingen kommer att lämnas ensam. Jag kommer att hålla huvudet högt.
Jag älskar dig. Gino.